همشهری آنلاین: شبکه CNN در گزارشی به معرفی جاذبه‌های گردشگری برتر جهان در چهار قاره پرداخته که نمونه‌های بدلی آنها هزاران کیلومتر دورتر میزبان گردشگران هستند.

نمونه بدلی تاج محل در داکا

حال شما اگر گردشگر هستید، این حق انتخاب را دارید که از جاذبه‌ گردشگری اصلی و یا از نمونه بدلی دیدن کنید، هرچند در بیشتر مواقع سرزدن به نمونه بدلی به مراتب مقرون به صرفه‌تر از بازدید از جاذبه‌ گردشگری اصلی است.

به گزارش ایسنا، جاذبه‌های برتر گردشگری جهان همواره منبع درآمد قابل اتکایی برای کشورهایشان بوده و به قولی سمبل آن کشور محسوب می‌شوند. به همین دلیل افراد زیادی با هدف جذب گردشگر یا حفاظت از آنها، به ساخت نمونه‌های بدلی از این آثار دست زده‌اند تا با استفاده از شهرت نمونه اصلی، به بخش کوچکی از گردشگران آن دست یافته و یا از نمونه اصلی حفاظت کنند. البته در این میان ساخت نمونه بدلی اعتراضات فراوانی را نیز برانگیخته، هرچند در نهایت معترضان از موضع خود کوتاه آمده‌اند.

نمونه بدلی برج ایفل در برلین

نمونه بدلی برج ایفل در برلین

برج ایفل

«برج ایفل» که در شهر زیبای پاریس - مقصد نخست گردشگری جهان - قرار دارد، یکی از جاذبه‌های برتری گردشگری است که سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است. این برج توسط معماری به نام گوستاو ایفل در سال ‌1889 به عنوان هسته‌ مرکزی نمایشگاه بین‌المللی پاریس ساخته شد و تا سال 1929 مرتفع‌ترین ساختمان جهان بود و همواره نماد پاریس محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کشورها به فکر کپی‌برداری از این شاهکار معماری برای جذب گردشگر افتاده‌اند که حاصل آن خلق نمونه‌های کپی از برج ایفل در شهرهای "هانگژو" و "شنزن" در چین، لاس‌وگاس آمریکا، برلین آلمان، کلکته هند‌ و یکی از میادین اصلی شهر گردشگری "فز" در مراکش است.

نمونه بدلی تاج محل در داکا

نمونه بدلی تاج محل در داکا

تاج محل

بنای تاریخی «تاج محل» که از آن به عنوان جواهر صنعت گردشگری هند نام برده می‌شود‌، یکی از 10 جاذبه برتر گردشگری جهان است که سالانه به طور متوسط میزبان حدود 9 میلیون گردشگر است. این بنای تاریخی در قرن هفدهم میلادی به‌ دستور یکی از پادشاهان مغول به نام شاه‌جهان برای اثبات علاقه‌اش به همسرش در مدت 22 سال ساخته شد. تاج محل نمایی از سنگ مرمر سفید دارد و طبق بررسی‌های باستان‌شناسان با استفاده از 20 هزار قطعه‌سنگ مرمر روی سکویی عظیم از مرمر بنا شده است. از سال 2008 ساخت بنایی مشابه تاج محل در شهر داکا - پایتخت بنگلادش - آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود با اتمام آن به یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور تبدیل شود.

 

مقبره بدلی توتنخامون

مقبره بدلی توتنخامون

مقبره توتنخامون

مقبره توتنخامون در دره پادشاهان در مصر، یک اثر تاریخی منحصر به‌فرد محسوب می‌شود. کشف این مقبره در سال 1923 یکی از پنج کشف بزرگ قرن لقب گرفت که علت اصلی این امر شکل دست‌نخورده آن به همراه گنجینه ارزشمند شامل تابوت و ماسک طلایی توتنخامون بود. در گذشته بطور متوسط روزانه 1500 نفر از مقبره‌ اصلی دیدن می‌کردند که به دلیل رطوبت حاصل از تنفس آنها، طی چند دهه صدمات زیادی به این مقبره بویژه دیوارنگاه‌های آن وارد شد. به همین دلیل با استفاده از جدیدترین فناوری‌های تصویربرداری سه‌بعدی یک نمونه بدلی از مقبره توتنخامون ساخته شد و پس از افتتاح آن از حدود یک سال قبل گردشگران تنها می‌توانند از نمونه بدلی بازدید کنند و تنها محققان با کسب مجوزهای لازم اجازه بازدید از مقبره اصلی را دارند.

 

نمونه بدلی استن‌هنج در چین

استن‌هنج

بنای تاریخی «استن‌هنج» در انگلیس یکی از پنج جاذبه برتر گردشگری این کشور است. طبق افسانه‌ها استن‌هنج توسط شیطان و با استفاده از سنگ‌هایی که از زنی در ایرلند خریده بود، ساخته شده است. البته محققان با استناد به نوع قرار گرفتن تکه سنگ‌های بزرگی که استن‌هنج را تشکیل داده بر این باورند که این بنای تاریخی یک معبد، آرامگاه، محل گردهمایی یا نوعی تقویم بوده است. هرچند طی سال‌های اخیر برخی با استناد به خواص درمانی سنگ‌های چندصد تنی آبی رنگ مغناطیسی استن‌هنج آن را محلی برای شفا گرفتن بیماران دانسته‌اند. در این شرایط چینی‌ها در مورد استن‌هنج هم بیکار نشسته‌اند و اقدام به ساخت یک نمونه بدلی از این بنای تاریخی در شهر گردشگری "هفی" در شرق چین کرده‌اند.

 

مجموعه غارهای «آلتامیرا و لاسکاکس

مجموعه غارهای «آلتامیرا و لاسکاکس

مجموعه غارهای «آلتامیرا و لاسکاکس» که در مناطق مرزی فرانسه و اسپانیا واقع شده، در سال 1879 کشف شدند و ‌هزاران نقاشی حیوانات از دوران ماقبل تاریخ را در خود جای داده‌اند. بدلیل صدمات وارد شده از سوی بازدیدکنندگان، بازدید از غارها از سال‌ها قبل ممنوع شده و تنها محققان و دانشمندان می‌توانند از آنها بازدید کنند. به همین دلیل مسئولان صنعت گردشگری فرانسه و اسپانیا از سال‌ها قبل ساخت نمونه بدلی بخشی از این غارها را آغاز کرده‌اند تا در سال‌های آینده میزبان گردشگران باشند.

 

کاخ کنگره آمریکا»

کاخ کنگره آمریکا

کاخ کنگره آمریکا در واشنگتن که بسیاری آن را با‌ کاخ‌سفید اشتباه می‌گیرند، به عنوان یکی از نمادهای آمریکا در فاصله سال‌های ۱۷۹۳ تا ۱۸۲۳ به سبک معماری نئوکلاسیک آمریکایی ساخته شد و طی سال‌ها بارها توسعه یافت. ارتفاع این ساختمان در بلندترین نقطه آن به ۸۸ متر می‌رسد. چند هزار کیلومتر دورتر از کاخ کنگره آمریکا با ساختمانی بسیار شبیه در شهر هاوانا، پاتخت کوبا روبرو می‌شویم. این ساختمان در سال‌های دهه ۱۹۲۰ با تقلید از کاخ کنگره آمریکا ساخته شد و تا انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹، محل استقرار دولت بود، اما اکنون محل استقرار آکادمی علوم، وزارت محیط‌زیست و کتابخانه ملی کوبا است.

 

امپایر استیت

ساختمان «امپایر استیت

ساختمان «امپایر استیت» در شهر نیویورک که یکی از نمادهای این کلان‌شهر محسوب می‌شود، ‏یک برج ۱۰۲ طبقه تجاری است که در محله منهتن قرار دارد. نمونه‌ای بسیار شبیه به این برج که به همراه مجسمه آزادی و کلیسای "ترینیتی" یکی از سه جاذبه اصلی گردشگری نیویورک محسوب می‌شود، در شهر مکزیکوسیتی - پایتخت مکزیک - وجود دارد. از فراز این برج که در ابتدای دهه ۱۹۷۰ بلندترین ساختمان این شهر به شمار می‌رفت، می‌توان مکزیکوسیتی و مناطق اطراف آن را به خوبی مشاهده کرد.

روستای هالستات

روستای «هالستات» یکی از زیباترین روستاهای اتریش است که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده است. روستای کپی شده در چین در کنار دریاچه‌ای در منطقه "گوانگدونگ" در جنوب این کشور با هزینه 940 میلیون دلاری ساخته شده و شامل برج ساعت، کلیسا، خانه‌های چوبی به سبک اروپایی و دیگر ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت است که ساخت آن موجب خشم ساکنان روستای اصلی و مقامات فرهنگی اتریش شد، هرچند در نهایت آن را به عنوان تبلیغی برای روستای اصلی به رسمیت شناختند

کد خبر 240200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز